خواص روغن زیتون

در تاریخ : 1401/02/20

این روزها در بسیاری از مجلات، وبسایت‌ها و کتاب‌ها از خواص روغن زیتون می‌نویسند و مردم را به استفاده از آن تشویق می‌کنند. در ادامه قرار است ببینیم که تحقیقات معتبر علمی ‌درباره‌ خواص روغن زیتون چه می‌گویند. در نظر داشته باشید همان‌طور که در ابتدا گفتیم، روغن زیتون تصفیه‌نشده خواص و فواید بیشتری در مقایسه با سایر روغن‌های زیتون دارند و در اکثر تحقیقات علمی ‌هم از‌ این روغن استفاده شده است:

 

کاهش بیماری‌های قلبی: روغن زیتون طبیعی دارای اسیدهای چرب تک غیراشباع بسیار بالایی است. در نتیجه سطح کلسترول خون را کاهش داده که به دنبال آن مشکلات قلبی کاهش می‌یابند. علاوه بر‌ این، روغن زیتون خطر ابتلا به دیابت و تصلب شرایین را کاهش می‌دهد.
 

خواص ضد التهابی: اولئوکانتال یک ترکیب فنلی موجود در روغن زیتون خالص است که تصور می‌شود مسئول احساس سوزش سر زبان در هنگام چشیدن این نوع روغن زیتون باشد. فنل‌های روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی هستند و در نتیجه ممکن است اثراتی مشابه مسکن‌ها و کاهش‌دهنده‌های تب داشته باشند. اولئوکانتال همچنین پلاک‌های بتا آمیلوئید را از مغز جدا می‌کند که می‌تواند به پیشگیری از بیماری آلزایمر و از بین بردن سلول‌های سرطانی کمک کند.
 

محافظت در برابر دیابت: تحقیقات نشان داده شده است که یک رژیم غذایی سرشار از روغن زیتون به اضافه مقدار نسبتا زیادی از کربوهیدرات‌ها و فیبرهای محلول از میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و غلات، بیشترین سود را برای دیابتی‌ها دارد. روغن زیتون دارای خواص تنظیم قند خون بوده و حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد.

بهبود سطح کلسترول: کلسترول تام، کلسترول LDL و تری گلیسیرید، همگی با روغن زیتون کاهش می‌یابند. کلسترول LDL نوع بدی از کلسترول است و خطر حملات قلبی و بیماری قلبی ریوی را افزایش می‌دهد. روغن زیتون خالص که حاوی نزدیک به 40 ماده شیمیایی آنتی اکسیدانی است، به کاهش اکسیداسیون کلسترول LDL کمک می‌کند.

 

افزایش متابولیسم: متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن ، استخوان سازی و رشد مغز کودکان همه با روغن زیتون تقویت می‌شوند. ‌این روغن سرشار از ویتامین E است که به ویژه برای افراد مسن مفید می‌باشد.